۱۳۹۲ فروردین ۴, یکشنبه

افشاگری یک خلبان سوری درباره کمک های نظامی ایران به رژیم اسد

یک خلبان سوری که اکنون از ارتش سوریه گریخته، فاش کرد که چندین بار به منظور دریافت کمک برای رژیم بشار اسد به روسیه و ایران پرواز کرده است.
 به گزارش روزنامه انگلیسی "تلگراف"، این خلبان سوری که خود را "ناظم" معرفی کرده، می گوید او و چند خلبان دیگر دو تا سه بار در ماه به منظور دریافت پول نقد به روسیه سفر می کردند. 
به گفته او، آنها در هر سفر مقادیر بسیاری پول نقد که برای پشتیبانی از رژیم سوریه صرف می شد، از روسیه تحویل گرفته و به داخل سوریه وارد می کردند. او همچنین مدعی شد که دست کم بیست بار به منظور دریافت تسلیحات نظامی ایرانی به تهران پرواز کرده است.
 به گفته او این تسلیحات برای سرکوب مخالفان بشار اسد، که از دو سال گذشته به اعتراضات گسترده‌ای علیه او دست زده اند، به کار می روند.
 این نخستین بار است که شخصی که در چنین عملیاتی شرکت داشته، درباره روند تحویل کمک های مالی و نظامی به رژیم اسد سخن می گوید. این سخنان در حالی بیان می شود که در پی تشدید دیگری‌های نظامی میان رژیم سوریه و مخالفان آن در روزهای گذشته، دو طرف یکدیگر را به استفاده از سلاح شیمیایی در درگیری های مسلحانه متهم کردند. 
 افشاگری‌ این خلبان سوری، نظر مسوولان امنیتی غربی مبنی بر پشتیبانی مالی و نظامی مسکو و تهران از رژیم بشار اسد را تایید می کند. "ناظم"، خلبان ٥٠ ساله، سپتامبر گذشته به همراه خانواده اش به یک شهر مرزی در اردن گریخت. 
او که پیش از این طرفدار حکومت اسد بود، زمانی تصمیم به ترک سوریه گرفت که به همراه چند تن از همکارانش پس از سقوط یک فروند هواپیما بازداشت شدند.
 مقامات رژیم اسد این اتفاق را مشکوک ارزیابی کرده بودند. وی می گوید در سفرهایی که به بسیاری از نقاط جهان داشته است، محموله‌های گوناگونی نظیر کمک های بشردوستانه، دارو، پول نقد و اسلحه به سوریه وارد کرده است.  
در این مصاحبه، "ناظم" همچنین به شرح دو سفر آخر خود در ژانویه و فوریه سال جاری میلادی به تهران پرداخت. وی گفت در جریان هر دو سفر، پس از رسیدن به تهران معمولا هواپیما به جای دیگری منتقل می شد تا به طور مخفیانه بارگیری شود.
 وی افزوده با اینکه به او درباره جزئیات محموله اطلاعی نمی دادند، به خلبانان بارها گفته شده بود که از پرواز در مسیرهای پر تلاطم پرهیز کنند؛ همچنین به او هشدار داده شده بود از آنجا که محموله ٤٠ تنی هواپیما تاب دست انداز و مسیر ناهموار را ندارد، باید در هنگام فرود "بسیار مراقب" باشند. 
"ناظم" می گوید مسوولان  با این روش آنها را آگاه می کردند که محموله حاوی مواد منفجره است. او ضمن تاکید بر این موضوع گفت: "اگر بار را نگاه می کردید، موشکی نمی دیدید. تنها می توانست مواد منفجره باشد. مقداری مواد منفجره بود به همراه ورقه‌های مسی، که در داخل  سوریه در ساخت اسلحه به کار برده می شدند."
 به گفته آقای "ناظم" از آوریل سال ٢٠١١ تا ژوئیه ٢٠١٢ ، بیست پرواز از سوریه به تهران انجام شده است. وی همچنین افزود که هواپیماهای سوری با اجازه مسوولان عراقی از طریق مرز هوایی عراق، و احتمالا بدون اطلاع آمریکایی ها، به دمشق باز می گشتند.
 روزنامه "تلگراف" در گزارش خود خاطرنشان کرده که صحت و سقم گفته‌های این خلبان سوری را نمی تواند تایید کند، اما هویت واقعی او برای این روزنامه مشخص شده است.
 همچنین خبرنگار این روزنامه تایید کرده که کارت شناسایی آقای "ناظم"، که نشان می دهد او در استخدام رسمی هواپیمایی سوریه بود، را دیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر