۱۳۹۱ بهمن ۲۸, شنبه

تلاش های تهران برای توسعۀ فعالیت های اتمی



روزنامۀ واشنگتن پست در شمارۀ امروز خود به نقل از کارشناسان و منابع دیپلماتیک نوشت که دولت ایران به تازگی تلاش کرده تا دهها هزار آهن ربای فوق تخصصی را برای به کارگیری در دستگاه های غنی کنندۀ اورانیوم از خارج خریداری و وارد کند.
 واشنگتن پست افزوده است که تلاش تهران گویای این مطلب است که رهبران ایران در نظر دارند برنامۀ اتمی این کشور را به منظور دستیابی به جنگ افزار اتمی توسعه دهند. 
روزنامۀ آمریکایی افزوده است که بر اساس اطلاعات به دست آمده ایران یک سال پیش کوشیده بود صد هزار آهن ربای فوق پیشرفته را از چین خریداری کند. 
انتشار این خبر همزمان بوده است با اظهارات مقامات تهران در خصوص نصب نسل دوم سانتریفیوژها در تأسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز.در این حال، کاترین آشتون، نمایندۀ سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا دیروز از مقامات ایران خواست که در مذاکرات اتمی پیش رو میان این کشور و شش قدرت جهانی در قزاقستان از خود نرمش نشان بدهد. 
کاترین آشتون که این سخنان را در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل ایراد می کرد، همچنین ابراز امیدواری نمود که در مذاکرات پیش رو پیشرفت های محسوسی بر سر برنامۀ اتمی ایران صورت بپذیرد. 
او همچنین گفت که شش قدرت جهانی تلاش های دیپلماتیک گسترده ای را برای حل مسالمت آمیز بحران اتمی انجام داده اند به طوری که نگرانی های بین المللی در مورد فعالیت های هسته ای ایران بر طرف شوند.
کاترین آشتون بار دیگر پشتیبانی خود را از سیاست دوجانبۀ فشار و گفتگو در قبال جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و گفت : فشارها و مجازات های بین المللی ایران را به پای میز مذاکره کشانده اند. اما، هدف صرفاً اعمال فشار نیست. هدف پایبندی عملی ایران به تعهدات بین المللی اش است.
با این حال، نمایندگی ایران در سازمان ملل با انتشار بیانیه ای سیاست دوجانبۀ فشار و گفتگو در قبال جمهوری اسلامی ایران را بی‌فایده دانست و گفت که اعمال فشار و تحریم تنها مانع حل دیپلماتیک مسئلۀ اتمی ایران می شوند. 
نمایندگی ایران در سازمان ملل به جای اعمال تحریم های بین المللی علیه حکومت تهران خواستار تعامل و همکاری با ایران و به رسمیت شناختن حقوق هسته ای این کشور شده است.
دیروز علی اکبر سلطانیه، نمایندۀ ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت که مذاکرات این کشور با نمایندگان آژانس برای رسیدن به توافقی عمومی و رفع نگرانی های جهانی دربارۀ فعالیت های اتمی ایران به نتیجه نرسیدند، هر چند علی اکبر سلطانیه مدعی شد که پیشرفت هایی در گفتگوهای دو طرف به دست آمده است.
 آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار دسترسی به تأسیسات، اسناد و افرادی است که بتوانند نگرانی های بین المللی را دربارۀ ماهیت برنامۀ اتمی ایران رفع کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر