۱۳۹۱ اسفند ۲, چهارشنبه

گفتگوی تلویزیون چین با رضا پهلوی؛ داغ کردن جمهوری اسلامی


به دنبال گفتگوی دیروز تلویزیون دولتی چین با رضا پهلوی و انتقاد او از نحوه برگزاری انتخابات جمهوری اسلامی و بحث در باره تغییر رژیم، سفارت ایران در بیجینگ و همچنین رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از دولت چین بابت پخش و انجام گفتگو انتقاد کردند.
به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، روز گذشته سفارت ایران در چین، اقدام تلویزیون دولتی این کشور را طی بیانیه‌ای محکوم کرد و غیرمسوولانه خواند. در این بیانیه آمده است: «این مصاحبه در نوع خود بی سابقه و معنادار بود. پدر وی که با کودتای استعماری آمریکا قدرت خود را بر مردم مظلوم ایران تحمیل کرده بود با انقلاب اسلامی ضداستعماری مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) در سال ۱۹۷۹ از قدرت خلع و از ایران فرار کرد. این اقدام، دخالت آشکار در امور داخلی ایران تعبیر گردیده و مغایر با نص صریح حقوق بین الملل و اصول سیاست خارجی مسالمت آمیز جمهوری خلق چین است...سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن ضمن اعتراض شدید به پخش مصاحبه یاد شده، اطمینان دارد اقداماتی از این نوع حداقل ناشی از عدم آگاهی به واقعیات ایران امروز از سوی برخی مدیران این شبکه می باشد.»
در همین حال، علا‌الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به دولت چین بابت پخش این گفتگواعتراض کرد و گفت که «این اقدام همانند این موضوع است که تلویزیون رسمی ایران با دالایی لاما مصاحبه کند.»
بروجردی خواستار جبران این حرکت از سوی چینی‌ها شده است.
رضا پهلوی در این گفتگو ضمن تاکید بر نابخردی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، بر زیان‌بار بودن تحریم‌های علیه مردم ایران تاکید کرد و گفت که تحریم‌ها اثری روی تغییر رویه رژیم نخواهند داشت و در نهایت، این مردم ایران هستند که آسیب می‌بینند.
رضا پهلوی همچنین در باره «بی‌فایده بودن» انتخابات در ایران گفت: «این توهین آمیز است که این مسخره بازی‌ها را انتخابات بنامیم به مفهوم کلمه که در هر هر کشور دموکراتیک از آن به سخن به میان می‌آید. رژیم همواره یک نماینده از قبل تعیین شده را به نمایش گذاشته و سعی‌ کرده با افکار مردم بازی کند و از این طریق به عمر خود بیافزاید. کسی‌ این را دیگر جدی نمی‌گیرد و یا به آن مشروعیت نمی‌دهد.»
او همچنین، با چرخش از دیپلماسی شکست خورده به حمله نظامی انتقاد کرد گفت: «ما نمیتوانیم جهشی از دیپلماسی شکست خورده به حمله نظامی علیه ایران داشته باشیم. خواه این پیشقدمی اسرائیل یا پیشقدمی هر کشور دیگری که می‌خواهد باشد، زیرا این "باخت/باخت " است. این مشکل را حل نخواهد کرد. راه بهتر و کم هزینه‌تر و به مراتب مشروع تر‌ برای به دست آوردن تغییر این است که این تغییر به دست مردم ایران صورت بگیرد به طریق کمک رساندن مستقیم به آنها. تا بتوانند حرکتی‌ را به راه بیاندازند که در نهیات بتواند رژیم را فلج کنند و باعث سقوط آن شود. از طرق غیر خشونت آمیز، نافرمانی های مدنی ولی‌ با دقت سازماندهی شده و با حمایت جامعه بین‌المللی.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر